Zelenina a jej výživové hodnoty

Zelenina a jej výživové hodnoty

Zelenina je zásadotvorná, a to znamená, že prispieva k udržaniu pH vo vašom tele. Tiež obsahuje dôležité vitamíny, minerály, enzýmy a je zdrojom vlákniny. Všetky tieto benefity zeleniny ale získate predovšetkým z tej, ktorá bola vypestovaná bez chemických postrekov a za prirodzených podmienok. Skladovaná a dovezená zelenina zo zahraničia stráca počas transportu na účinných prospešných látkach. Voľte radšej plody, ktoré boli vypestované u nás. Pri takýchto plodoch budete mať väčšiu istotu, že sa do obchodu dostali vo svojej sezóne a neboli zozbierané pred dozretím.


Vyznáte sa vo výživových hodnotách?

Vyznáte sa vo výživových hodnotách?

Výživová hodnota označuje energetickú hodnotu výrobku v kilojouloch (kJ) a v kilokalóriách (kcal) a zároveň obsahuje informácie o množstve tuku, nenasýtených mastných kyselín, sacharidov, cukrov, bielkovín a solí uvádzaných v jednotkách gramov alebo mililitrov. Ak chcete schudnúť, mali by ste jesť jedlá, ktoré obsahujú čo najmenej kalórií, sú teda menej energeticky hodnotné. Teda miesto cukríkov, ktoré sú energeticky veľmi náročné, by ste si mali radšej dať napríklad skôr ovocie.





Viete, čo jedia vaše deti?

Viete, čo jedia vaše deti?

Výrobcovia potravín vymýšľajú stále nové a nové lákadlá pre naše deti. Vo víre intenzívnych chutí, farebných polév a veselých obalov ide zdravie mnohokrát stranou. Spoločnosti zavádzajú na trh aj potraviny s éčkami, ktoré sú pre deti priam nebezpečné. O ktoré ide? A v akých potravinách sa nachádzajú? Éčka sú vo všeobecnosti potravinové aditíva, pridávajú sa do potravín kvôli trvácnosti, farbe, chuti, konzistencii a rôznym iným vlastnostiam. Ako zaiste poznáte z obalov potravín, v Európskej únii sú označované veľkým písmenom E a trojmiestnym, prípadne štvormiestnym číselným kódom.


Vegetariánska strava je cestou k dlhovekosti

Vegetariánska strava je cestou k dlhovekosti

Vegetariánstvo je najrozšírenejší, najznámejší a zároveň najstarší druh alternatívnej výživy. Zatiaľ čo niektorí ľudia sa vegetariánsky stravujú iba v istom období, iní tento spôsob výživy dodržiavajú po celý svoj život. Vegetariánstvo pre nich neznamená iba prosté odmietanie mäsa, prípadne ďalších druhov živočíšnej potravy, ale tvorí súčasť praktizovania zdravého životného štýlu a vyznávania istých životných hodnôt. V prieskumoch sa zistilo, že vegetariáni sú zväčša mladí ľudia s vyšším vzdelaním a stretneme sa s nimi skôr v mestách než na vidieku. Čítať ďalej...


Strukoviny a ich význam pri chudnutí

Strukoviny a ich význam pri chudnutí

Strukoviny sú plnohodnotnou potravinou a to nielen pre vegetariánov alebo vegánov! Strukoviny sú "pomocníkom" pri chudnutí, pretože majú nižší pomer kalórií, než potraviny so živočíšnymi bielkovinami. Strukoviny sú vďaka svojmu zloženiu veľmi cenenými potravinami. Z 50-65% obsahujú sacharidy a až 20% vlákniny. Obsahujú aj veľa bielkovín, ich množstvo sa pohybuje v rozmedzí od 17 do 40%. Naopak neobsahujú veľa tuku, zhruba okolo 3%. Sú významným zdrojom draslíka, horčíka, fosforu a selénu.


Omega 3 a 6 mastné kyseliny, patria medzi najzdravšie tuky

Omega 3 a 6 mastné kyseliny, patria medzi najzdravšie tuky

Dlhé roky sa verilo, že tuky nie sú prospešné pre naše zdravie. Avšak, nie všetky tuky sú rovnaké, a nie všetky sú škodlivé pre naše telo. Tuky predstavujú nielen zásobu energie ľudského tela, ale mnohé sú nevyhnutné pre zdravý metabolizmus. Z tohto dôvodu ich príjem netreba znížiť, ale naopak, musíme sa uistiť, že ich príjem je dostatočný pre naše celkové zdravie, a že prijímame zdravé tuky.


Obmedzením transmastných kyselín k lepšiemu životu

Obmedzením transmastných kyselín k lepšiemu životu


Nebezpečné éčka v pokrmoch, patria sem hlavne farbivá a konzervanty

Nebezpečné éčka v pokrmoch, patria sem hlavne farbivá a konzervanty

Novodobým strašiakom sú nepochybne éčka. Čoraz viac ľudí neustále rieši, čo to je, ktoré potraviny aké éčka obsahujú a ktoré z nich nás ohrozujú najviac. Vyznať sa v tom je naozaj veda a preto vám prinášame zoznam toho najdôležitejšieho, čo by ste o emulgátoroch mali vedieť. Emulgátory, prezývané aj ako "éčka", sú vlastne prídavné látky - aditíva (farbivá, konzervanty , topiace soli, sladidlá a iné pridané látky, ktoré buď predlžujú dobu trvanlivosti potravín alebo upravujú a zvýrazňujú ich chuť či farbu.  


Laktózová intolerancia, poznáme náhradu aj pre športovcov

Laktózová intolerancia, poznáme náhradu aj pre športovcov

Intolerancia laktózy či neznášanlivosť voči mliečnemu cukru je neschopnosť ľudského organizmu štiepiť a následne laktózu, čiže mliečny cukor tráviť. Aby dochádzalo k štiepeniu a následnému stráveniu mliečneho cukru, je potrebný enzým laktáza. Nedostatočnú tvorbu tohto enzýmu označujeme termínom hypolaktázia, či deficit laktázy.


Koľko sacharidov, bielkovín a tukov by sme mali zjesť?

Koľko sacharidov, bielkovín a tukov by sme mali zjesť?

Energiu pre ľudské telo si potrebujeme vyskladať z 3 základných živín (bielkoviny, sacharidy, tuky). Každá z týchto živín má iný fyziologický vplyv na naše telo a my sa musíme dopredu rozhodnúť z čoho chceme, aby naše telo čerpalo energiu. Týmto krokom sa rozhodneme, akým potravinám dovolíme, aby sa stali súčasťou nášho tela. Ak chceme dosiahnuť stanovené ciele, je potrebné konzumovať vybraný typ vhodných živín v určitom pomere, ale táto úloha je tak trochu alchymistická.

Ďalej