Výrobcovia potravín vymýšľajú stále nové a nové lákadlá pre naše deti. Vo víre intenzívnych chutí, farebných polév a veselých obalov ide zdravie mnohokrát stranou. Spoločnosti zavádzajú na trh aj potraviny s éčkami, ktoré sú pre deti priam nebezpečné. O ktoré ide? A v akých potravinách sa nachádzajú? Éčka sú vo všeobecnosti potravinové aditíva, pridávajú sa do potravín kvôli trvácnosti, farbe, chuti, konzistencii a rôznym iným vlastnostiam. Ako zaiste poznáte z obalov potravín, v Európskej únii sú označované veľkým písmenom E a trojmiestnym, prípadne štvormiestnym číselným kódom. Práve podľa týchto čísel rozdeľujeme aditíva podľa ich funkcie do viacerých skupín, napríklad:

  • farbivá (E100 — E199),
  • konzervačné látky (E200 — E299),
  • antioxidanty a kyseliny (E300 — E399),
  • zahusťovadlá, emulgátory a stabilizátory (E400 — E499),
  • regulátory kyslosti, protihrudkovacie činidlá (E500 — E599),
  • látky na zlepšenie vlastnosti múky (E600 — E699).

Okrem toho existuje celý rad ďalších aditív s rôznymi funkciami, ako sú rôzne chuťové, aromatické a povzbudzujúce látky, sladidlá, potravinárske enzýmy a podobne (E700 — E1599).

Zdroj: https://pxhere.com/sk/photo/1558357

Ktoré éčka sú najnebezpečnejšie?

O bezpečnosti niektorých prídavných látok sa neustále diskutuje. Napriek ich obmedzenému použitiu sa neustále vynárajú neoficiálne štúdie, ktoré dokazujú ich negatívny dopad na zdravie už v malých dávkach. Tieto prídavné látky sú väčšinou vyrábané synteticky a ich výroba je veľmi lacná oproti ich prírodným náhradám. Ich potrebnosť pre človeka je nulová a riziko poškodenia zdravia privysoké. Pre vaše telo sú to toxíny, ktorým by ste sa mali navždy vyhýbať. Ako spozorujete, že máte v tele príliš veľa toxínov?? Prečítajte si tu 

Vyhýbajte sa nasledovným chemikáliám: umelé farbivá, umelé sladidlá, podmienene povolené konzervanty a antioxidanty, sorbany, benzoany a p-hydroxybenzoany, oxid siričitý a siričitany, dusitany a dusičnany, iné konzervačné látky a pod. Vyhnúť sa éčkam je teda veľmi jednoduché. Stačí, ak budete konzumovať a tiež svojim deťom pripravovať skutočné jedlo, z ktorého bude vaše telo rozkvitať do zdravia aj krásy. Našťastie je ho neustále dosť a nie je problém ho zohnať. V mäse, vajciach, surovom mlieku, zelenine, orechoch či semenách nenájdete žiadne prídavné látky, pretože tam nemajú čo hľadať. Tieto potraviny nájdete pomerne ľahko vo vysokej kvalite a nízkej cene na tržnici alebo u miestnych farmárov. 

Viete, čo má obsahovať správna desiata do školy?

Skladať by sa mala z troch častí: hlavné jedlo, ovocie alebo zelenina a nápoj. 

„Desiata je dôležitá súčasť stravovacieho režimu dieťaťa, má tvoriť asi 15 percent z denného príjmu energie,“ pripomína Úrad verejného zdravotníctva SR.

Kvalitná desiata pre školáka má obsahovať pečivo, nátierku, prípadne syr, porciu ovocia, zeleniny a kvalitný nápoj. Ak sa hovorí o kvalite, malo by ísť o pravé celozrnné pečivo, teda bez farbenia karamelom. Alebo kváskový chlieb, určite nie trvanlivé balené pečivo so životnosťou niekoľkých týždňov, ani sladké balené croissanty.

Zdroj: https://pixabay.com/sk/photos/mlieko-krava-drink-v%C3%A1pnik-642734/

Nátierka je najlepšia tiež domáca – vajíčková, bryndzová, cesnaková, mrkvová, bez éčiek, prípadne vhodné je aj obyčajné maslo. Čo sa týka kupovaných nátierok či mäkkých syrov, čítajte zloženie a zvážte sami. Vápnik v strave je dôležitý, preto by malo byť mlieko a mliečne výrobky súčasťou desiatej. „Najmä probiotické a acidofilné výrobky a jogurty,“ spresňuje Úrad verejného zdravotníctva. Ak dieťa trpí intoleranciou laktózy, prípadne mliečnej bielkoviny, sú aj bezlaktózové druhy.

Čo sa týka ovocia a zeleniny, tam je to jedno, ide o to, čo dieťaťu chutí.

Pri nápojoch tiež nie je príliš o čom rozmýšľať - najlepšia je obyčajná voda, prípadne nesladený čaj. Pre zmenu chuti môžete do nej vytlačiť citrón alebo vylúhovať bylinky – mätu, medovku, materinu dúšku. Raz za čas môže byť aj čerstvá ovocná či zeleninová šťava.

Sladkosti raz za čas nezaškodia, ale nie hocijaké. Najlepšie sú domáce koláče či buchty, kde viete, koľko čoho dávate, potom prípadne celozrnné, ale aj u tých čítajte zloženie.