Zdroj: https://www.elusia.sk/stojace-lampy/podlahove-lampy

Vegetariánstvo je najrozšírenejší, najznámejší a zároveň najstarší druh alternatívnej výživy. Zatiaľ čo niektorí ľudia sa vegetariánsky stravujú iba v istom období, iní tento spôsob výživy dodržiavajú po celý svoj život. Vegetariánstvo pre nich neznamená iba prosté odmietanie mäsa, prípadne ďalších druhov živočíšnej potravy, ale tvorí súčasť praktizovania zdravého životného štýlu a vyznávania istých životných hodnôt. V prieskumoch sa zistilo, že vegetariáni sú zväčša mladí ľudia s vyšším vzdelaním a stretneme sa s nimi skôr v mestách než na vidieku. Podstatou vegetariánstva je preferencia rastlinnej potravy.  

Vegetariánska diéta sa člení na tri základné typy:

1.Vegánska diéta je jednou z najprísnejších foriem vegetariánstva. Odmieta všetky živočíšne výrobky vrátane mlieka, mliečnych výrobkov a vajec. Ako dôvod svojej výživovej orientácie vegáni uvádzajú etické, zdravotné, ekologické, filozofické či náboženské aspekty.

2.Lakto-vegetariánska diéta vylučuje z jedálneho lístka červené mäso, hydinu, ryby aj vajíčka a vyhýba sa i všetkým potravinám, ktoré tieto zložky obsahujú. Diéta povoľuje konzumáciu mlieka, masla, syrov a ďalších mliečnych výrobkov.

3.Lakto-ovo-vegetariánska diéta ako najmenej prísna forma okrem mlieka a mliečnych výrobkov uznáva i konzumáciu vajec. Mäso červené, biele ani rybie nepožívajú ani jedni z vyššie menovaných foriem vegetariánstva.

Vedecké inštitúcie zaoberajúce sa výživou a dietetikou sa zhodujú, že vhodne plánovaná vegetariánska alebo vegánska strava je zdravá, obsahuje adekvátne množstvo živín a môže poskytovať zdraviu prospešné výhody pri prevencii a liečbe určitých chorôb. Táto strava takisto spĺňa súčasné odporúčania pre všetky živiny vrátane bielkovín, vitamínu B12 a rôznych minerálov, o ktorých sa predtým v súvislosti s rastlinnou stravou hovorilo s obavami. Byť dnes vegetariánom je podstatne jednoduchšie ako kedysi, keďže už aj u nás existuje množstvo vegetariánskych obchodov, reštaurácií, bistier či fast foodov a pre tie, ktoré servírujú aj mäso je dnes kvôli zákazníckemu dopytu celkom bežné ponúkať aj vegetariánske jedlá či pravidelné vegetariánske menu. Tým, že spoločnosť tento smer stravovania dnes už nepovažuje za nič exotické či výnimočné, dostupných je okrem množstva vegetariánskych či vegánskych produktov aj dostatok užitočných informácií či receptov, ktoré sa zameriavajú len na túto cieľovú skupiny stravníkov.

Ak sa už rozhodnete pre vegetariánske stravovanie, nemali by ste tak urobiť veľmi rýchlo – zo dňa na deň. Aspoň zo začiatku by to mali byť menšie úpravy stravovania. Je pravda, že vegetariánska strava prináša redukciu hmotnosti, znižuje riziko srdcovo-cievnych ochorení. Ibaže, nie je vždy jednoduché zásobiť telo pri tomto spôsobe stravovania potrebnými živinami. Problematickými sa stávajú bielkoviny, vápnik, vitamín D, železo, vitamín B12, zinok, selén, jód a omega3-mastné kyseliny. 

Či už s mäsom alebo bez neho, najdôležitejšia je aj tak pestrá a vyvážená strava.