Zo všetkých suplementov, ktoré športovci všeobecne užívajú, nemá žiadny tak výsostné postavenie ako proteín. Strava bohatá na prísun proteínov nie je žiadnym novým objavom! Už starí Gréci a Rimania jedli veľa červeného mäsa vo viere, že táto potravina je zdrojom sily a pomôže im zvíťaziť. Každé tkanivo ľudského tela obsahuje proteíny! Či sa jedná o krvné bunky, orgány, šľachy, väzy či kosti. Každý, kto sa venuje nejakej intenzívnej športovej aktivite, potrebuje proteíny, aby v jeho tele mohla prebiehať regenerácia a svalový rast. Vzhľadom k tomu, že proteíny nemôžu byť v tele uskladnené vo svojej pôvodnej forme, musíme tieto látky pravidelne prijímať v strave. Proteíny, ktoré sa dostávajú do tráviaceho traktu, sú rozložené na jednoduchšie aminokyseliny. Aminokyselinu si môžeme predstaviť ako jednu čiastočku reťazca, pokiaľ sa tieto čiastočky spoja dohromady, vzniká proteín, ktorý môže byť tvorený stovkami alebo tisíckami aminokyselinami. Hoci sú proteíny a aminokyseliny prakticky to isté, budeme o nich hovoriť oddelene, pretože mnoho výrobcov predáva aj individuálne aminokyseliny. Majte na pamäti, že výrobok, ktorého etiketa hlási, že obsahuje "všetky aminokyseliny", nie je nič iné ako ďalší zdroj proteínov.

Zrejme najpopulárnejšou formou proteínových suplementov, sú proteínové prášky. Sú to sušené a spracované proteíny obsiahnuté v mlieku, mäse, vajciach či sóji. V posledných rokoch patrí medzi tie najpopulárnejšie srvátkový proteín. Medzi pozitívne vlastnosti  srvátkového proteínu patrí hlavne veľmi rýchla absorpcia v tele a jeho úloha v imunitnom systéme. Z praktického hľadiska je tiež nutné povedať, že srvátkový proteín nespôsobuje nepríjemné nadúvanie. A ešte pre doplnenie - ak chcete pribrať, potom vymeňte proteínový nápoj za gainerový suplement s vyšším podielom sacharidov. Pomôže vám naštartovať metabolizmus a vybudovať silu k naberaniu svalovej hmoty.

10 Najlepších srvátkových proteínov v roku 2020:

https://sk.top10supps.com/best-whey-protein-powders/

Do celého procesu spadá tiež pitný režim, ktorý je pre športovcov naozaj veľmi dôležitý! Vzhľadom k tomu, že proteíny a aminokyseliny  môžu zaťažiť tráviaci systém, odporúčame počas suplementácie zvýšiť pitný režim. Práve dostatok tekutín v krvi, umožňuje prenos kyslíka do svalov a odvádza z neho kyselinu mliečnu.

Zdroj: https://commons.wikimedia.org/

Zdroj: https://commons.wikimedia.org/

V posledných rokoch sa do popredia dostávajú aj rôzne proteínové snacky, či už v slanej alebo sladkej forme. 

Za snack môžeme považovať akékoľvek jedlo medzi troma  hlavnými jedlami dňa. Môže to byť desiata, olovrant alebo jednoducho malé jedlo, ktoré si doprajete pred tréningom či počas pozerania večerného filmu. Ani pri snackoch by sme však nemali zabúdať na to, aby boli nutrične hodnotné, zdravé a nášmu telu dodali potrebnú energiu.

Práve bielkoviny zabezpečia to, že vás takýto snack uspokojí na dlhú dobu a nebudete mať nutkanie zjesť všetko, čo máte práve po ruke.