Transmastné kyseliny sú tuky, ktoré sa priemyselne vyrábajú procesom zvaným hydrogenácia (stužovanie). Výsledkom hydrogenácie je tuhý a ľahko roztierateľný výrobok, ktorý je tiež dlho skladovateľný (ďalšia výhoda pre obchodníkov). Východiskovou surovinou sú najčastejšie lacné rastlinné oleje, napríklad slnečnicový či sójový.  Hydrogenizované (trans) tuky sú (bez najmenších pochybností) zdraviu škodlivé, podieľajú sa na rozvoji srdcovo cievnych ochorení a pravdepodobne aj na rozvoji nádorových ochorení.

Konkrétne príjem trans tukov zvyšuje množstvo zdraviu škodlivého LDL cholesterolu v krvi. 

Zaujímavý článok o hladine cholesterolu, nájdete tu :

https://www.npz.sk/sites/npz/Stranky/NpzArticles/2018_04/Poznate_hladinu_svojho_cholesterolu__Vysoke_hodnoty_mozu_za_mnoho_chorob.aspx?did=6&sdid=81&tuid=0&

LDL cholesterol je hlavný rizikový faktor srdcovo cievnych ochorení, ktoré sú vo vyspelých krajinách najčastejšou príčinou úmrtí. Trans tuky dokonca znižujú hladinu ochranného HDL cholesterolu, čím sa stavajú oveľa škodlivejšími tukmi, ako sú tuky zo živočíšnych zdrojov. 

K záujmom potravinárskeho priemyslu nepatrí, aby boli zákazníci informovaní o tom, že transmastné kyseliny sú nebezpečné, ani o tom, koľko z nich sa v tom ktorom produkte nachádza. Veľa výrobcov štylizuje zavádzajúco, keď na etikety uvedie, že jedlo obsahuje úplne, alebo čiastočne hydrogenizovaný rastlinný tuk. Pokiaľ konzument vidí slovo “rastlinný”, má sklony uveriť, že si kupuje zdravé jedlo, napokon, koho by napadlo, že by mohol byť kokosový, alebo palmový olej nezdravý?

Akým jedlám by ste sa mali určite vyhnúť??

Vyhýbajte sa živočíšnym tukom a rastlinným maslám - margarínom, ktoré obsahujú aj prídavné látky, ako aj vyprážaným jedlám. Nepridávajte si do kávy práškový krém, vzdajte sa sladkostí, pokrytých polevou, ako napr. salonkám a mliečnym tyčinkám.

Čím môžeme tieto nezdravé formy potravín nahradiť??

Konzumáciou omega 3 a 6 NMK, zvýšte podiel vlákniny a vitamínu C. Z olejov vyberajte panenský, ktorý sa zvyčajne používa v studenej kuchyni. Dobrou voľbou môže byť olej olivový, ľanový, konopný, avokádový či repkový lisovaný za studena. Ak vychádzame z makrobiotického učenia, kedy rešpektujeme potraviny našej krajiny, tu bude potom skutočne dobrou voľbou práve olej ľanový. Viac o ľanovom oleji sa dozviete tu.

Nezdravé, ale zároveň chutné lupienky môžete nahradiť tyčinkami zo strukovín, ktoré obsahujú veľké množstvo proteínov, vlákniny a mega 3 a 6 mastných kyselín.

Do sortymentu obľúbenosti na trhu sa radia produkty značky HiQ. Na ich výrobu je používaný repkový olej, lisovaný za studena, ktorý si zachováva veľké množstvo telu prospešných látok.

.     

Zdroj: https://www.dajsisnack.sk/hiq

Vybrať si môžete z rôznych príchutí.