Energiu pre ľudské telo si potrebujeme vyskladať z 3 základných živín (bielkoviny, sacharidy, tuky). Každá z týchto živín má iný fyziologický vplyv na naše telo a my sa musíme dopredu rozhodnúť z čoho chceme, aby naše telo čerpalo energiu. Týmto krokom sa rozhodneme, akým potravinám dovolíme, aby sa stali súčasťou nášho tela. Ak chceme dosiahnuť stanovené ciele, je potrebné konzumovať vybraný typ vhodných živín v určitom pomere, ale táto úloha je tak trochu alchymistická. Úplne presný pomer živín sa nám nepodarí stanoviť pravdepodobne nikdy, pretože nároky ľudského tela sa líšia nielen v rôznych dňoch (regenerácia bez tréningu, tréningový deň, iné), ale aj z obdobia na obdobie (ročné obdobia, stúpajúca forma, rôzne množstvo podkožného tuku, iné parametre).

V strave by nemala chýbať ani jedna zo zložiek. Čiže v strave by sme mali mať aj sacharidy, aj bielkoviny aj tuk. Všetko má svoj zmysel a každá zložka má svoju funkciu. Aspoň tak v skratke si zhrňme, ktorá slúži na čo.

Zdroj: https://pixabay.com/sk/photos/cibule-slanina-m%C3%A4so-vajcia-2766380/

Bielkoviny sú pre nás stavebnou a regeneračnou jednotkou. Sú zodpovedné za rast a regeneráciu svalovej hmoty, ale takisto za regeneráciu všetkých buniek, pretože všetko je postavené z bielkovín.

Sacharidy sú pre nás zdrojom energie, palivom pre naše svaly, sú súčasťou enzýmov, hormónov. Poznáme prípady, kedy ľudia vo svojej strave úplne vynechali sacharidy a mali problém s imunitou.

Tuky ovplyvňujú hlavne hormonálny systém a práve u žien je kritické, aby sa neznižoval príjem tuku v strave na minimálne až žiadne hodnoty. Vznikajú potom rôzne komplikácie až zdravotné problémy s hormonálnym systémom. Vieme o prípadoch, kedy kvôli nízkemu príjmu tuku nemali ženy ani menštruáciu, vypadávali im vlasy a pod.

Aké tuky môžeme jesť?

Tuky si laicky môžeme rozdeliť na dobré a zlé, teda nenasýtené a nasýtené. Nasýtené obsahujú všetky tie nezdravé dobroty, ktoré väčšine z nás tak chutia – vysmážané jedlá, rôzne šišky, koláčiky, alebo aj famózna pizza. Lenže, oveľa lepšie spravíme, ak stavíme na nenasýtené tuky, kam patria oriešky, losos, avokádo a množstvo ďalších, tiež chutných, potravín.

Viac o nasýtených a nenasýtených tukoch sa dozviete tu 

Sacharidy sú tiež dôležitou súčasťou zdravého jedálnička. Hoci pri chudnutí sa odporúča ich príjem znížiť na minimum, aj tak je ich konzumácia potrebná. Treba si však ozrejmiť, ktoré sacharidy sú vhodné a ktoré nie. Nevhodné sú jednoduché, teda rýchle sacharidy, kam patria rôzne cukríky a sladkosti plné glukózy, fruktózy a sacharózy. Bielkoviny majú oproti sacharidom a tukom nižšiu energetickú hodnotu, vďaka čomu sú veľmi vhodné pri diéte. Zasýtia vás pritom na dlhšiu dobu. Najlepšou voľbou je prijímať kompletné bielkoviny, ktoré obsahujú aj kompletné zloženie aminokyselín. Bielkoviny obsahuje kvalitné hydinové mäso, mliečne výrobky, sója alebo rôzne strukoviny.

VÝPOČET DENNÉHO ENERGETICKÉHO VÝDAJA

Čo to znamená??Načo je to potrebné? Tu je odpoveď,  koľko energie potrebuje naše telo na to, aby sme mohli pracovať, športovať, premýšľať atď.? Nasledujúca hodnota teda predstavuje bazálny metabolizmus + všetok ďalší výdaj ako chôdza, pohyb v práci, tréning, cesta autom atď. Môžete ho vypočítať tu: http://jak-hubnout.eu/kalkulacka-kalorie-kolik-kalorii-snist-za-den/#kalkulacka