Hrášok sa vyznačuje vysokým obsahom luteínu, karotenoidného farbiva, ktoré pôsobí ako antioxidant. Chráni zrak, je prevenciou srdcovo-cievnych ochorení aj vysokého cholesterolu. Podľa niektorých výskumov je vyšší príjem luteínu aj dobrou prevenciou aterosklerózy. V gastronómii je hrach pokladaný za zeleninu, ale botanicky patrí medzi ovocie. Rastie v mnohých častiach Zeme obvykle v prechodných mesiacoch, hlavne na jar a začiatkom leta. Hrach patrí k najrozšírenejšiemu druhu strukovín.

   Zdroj: https://www.piqsels.com/

Hrach pochádza pôvodne z Číny a podľa historikov a archeológov je hrášok súčasťou stravy už približne 5000 rokov. Hrášok je bohatý na vitamíny skupiny B (B1, B2, B3, B6), vitamín C, E, A. V jednej šálke hrášku nájdete 44% vitamínu K. Ďalej je v ňom kyselina listová, horčík, draslík, fosfor, vápnik, železo , zinok, meď, molybdén a plno bielkovín.

Hrach v kuchyni a užitočné rady pre jeho spracovanie

Mladučký hrach je najchutnejší surový. V takejto forme sa pridáva napríklad do šalátov spoločne so špenátom, cibuľou, mrkvou, orechami či kuracím mäsom. Konzumovať ho môžete i v kombinácii s kukuricou alebo inou obilninou. Ďalšou možnosťou je túto zeleninu zmraziť. Čo sa týka varenia, postačí mu čas 5-10 minút, aby sa nezničil obsah vitamínov. Chuťovkou je hrachová polievka ochutená bylinkami a korením. Ku mäsu si takisto môžete pripraviť i hráškovú omáčku s maslom. Možností je naozaj viac ako dosť. Rôzne recepty nie len z hrachu, ale aj ostatných strukovín nájdete tu.

     

 https://www.dajsisnack.sk/                                           

Užitočné rady pri príprave jedál

  • Ak chcete, aby si hrášok udržal peknú sýtozelenú farbu aj po uvarení, pridajte do vody štipku soli.
  • Pokiaľ sa chystáte uvariť už sušený hrach, tak ho pred prípravou namočte cez noc do vody. Takto sa rýchlejšie uvarí.

Chudnutie s hráškom

Ak si teda poctivo udržiavate váhu, hrášok je niečo, čo si rozhodne nemusíte odopierať. Naopak, dopriať si ho môžete na všetky možné spôsoby.  Dokonca aj vo forme snacku od svetovej značky HiQ. Chrumkavé pochuťky zo strukovín ako hrach, šošovica či cícer sú vhodné aj pre vegánov a neobsahujú žiadne kozervanty, farbivá či GMO. Na základe referencii doporučujeme napr. Hrachové špirály s makom, či cesnakom.

Americkí vedci podrobili túto obľúbenú strukovinu dôkladnému výskumu a zistili, že ak si doprajete približne 130 g hrášku denne, schudnete asi štvrť kila za mesiac. Hoci len málokto, kto potrebuje zhodiť nejaké to nadbytočné kilo sa bude pasívne spoliehať na konzumáciu hrášku, ale ako dôkaz, že ide o potravinu, z ktorej sa reálne chudne, je to postačujúce, čo vy na to?