Vyprážanie potravín zvyšuje množstvo prijatého tuku a kalórií. Jedlo s vysokým obsahom tuku a kalórií akým je aj to chutné, chrumkavé a vyprážané, zvyšuje riziko mnohých zdravotných problémov. Ak budete jesť vyprážané potraviny pravidelne, je pravdepodobné, že skončíte za veľmi krátky čas s nadváhou alebo obezitou. Konzumácia vyprážaného jedla viac ako štyrikrát týždenne zvyšuje riziko obezity o 50%, ako pri bežnej strave a vyprážanom jedle raz za týždeň.

  Zdroj:  https://pixabay.com/sk

Našťastie existujú spôsoby, ako jedlo upraviť bez tuku a vyprážania a napriek tomu chutne.  Varenie a dusenie určite poznáte. Pokrmy takto pripravené sú zdravšie, lepšie uchovávajú prirodzenú chuť  a neničia cenné živiny v ňom ukryté. Varenie v pare sa hodí najmä pri príprave  zeleniny, ale aj zemiakov, rybých filiet alebo kuracieho mäsa. Okrem drahých parných hrncov existujú aj lacnejšie alternatívy - napríklad silikónové nádoby s dvojitým dnom. Restovanie na vode je charakteristické tým, že sa pripravuje bez tuku. Jedlo nakrájajte na malé kúsky, aby sa dobre prehrialo, a použijete kvalitnú teflónovu panvicu. Pečenie nie je nič nové, možno si hovoríte. Ale skúsili ste už miesto prerastenej krkovičky hodiť do pekáča zemiaky, cuketu, plátok bravčovej panenky alebo lososa? Bohatý a chutný obed takto môžete pripraviť pokojne v jednom veľkom smaltovanom pekáči. Chce to len trochu cviku. Zelenina vyžaduje ľahké podliatie vodou a o niečo viac času, ryba je naopak hotová za chvíľku.

Zdroj: http://international.simply7snacks.com/recipe/crispy-corn-and-scallion-fritters/

Obľúbenou vyprážanou pochúťkou sú aj zemiakové lupienky. Nie je to príliš šťastná voľba.  Obsahujú vysoký podiel sacharidov a tukov (tých nezdravých). Odporúčame ich nahradiť podobným zdravým “snackom” bez vyprážania s vysokým podielom bielkovín.  Na mysli máme práve produkty značiek POP Corners, Simply 7 alebo HiQ. Tuky, ktoré sa v nich nachádzajú sú tvorené najmä zdravými 3 a 6 omega mastnými kyselinami. Práve tie nám pomáhajú znižovať ten zlý cholesterol v krvi. Navyše sú tiež bohaté na vlákninu, ktorá je potrebná pre správne trávenie. O dôležitosti vlákniny v tele si môžete prečítať tu.

Ak nechcete predsa len vyprážané pokrmy úplne vyškrtnúť zo svojho života, obmedzte aspoň ich frekvenciu vo svojom jedálničku. Raz za dva mesiace vám vyprážaný rezeň alebo syr bohato stačí. Vyhnite sa fast foodom a jedlo si pripravte radšej doma. Použite kvalitné a čerstvé suroviny, a strážte, aby pri smažení olej neprehorel.