Bielkoviny (alebo aj proteíny) sú pre naše telo rovnako dôležité ako napríklad sacharidy alebo tuky. Bielkoviny by podľa odborníkov mali tvoriť až 15% nášho jedálnička. Sú súčasťou všetkých tkanív a buniek, takže sú dôležité pre stavbu nášho tela. Medzi nami sú ale aj takí, ktorí s týmto faktom nie sú oboznámení a snažia sa schudnúť za pomoci zníženia príjmu bielkovín. Tým ale organizmus ešte viac oslabujú. Dokonca kvôli nedostatku bielkovín môžu začať aj nekontrolovateľne priberať. Hlavným zdrojom kvalitných bielkovín je mäso, ryby, poctivé mäsové výrobky, kvalitné mliečne výrobky a vajcia. Menej kvalitným zdrojom sú rastlinné bielkoviny zo zemiakov, strukovín a obilnín. Napriek tomu by sme na nich nemali zabúdať.

Pri mäse a mäsových výrobkoch (údeninách) sledujte na obale predovšetkým obsah tuku a soli. Čím viac bielkovín a menej tuku a soli, tým lepšie. Pri údeninách tiež platí, čím menej vody a soli, a čím vyšší obsah mäsa, tým je z hľadiska zdravia údenina vhodnejšia. Nezabúdajte na pravidelnú konzumáciu rýb. Mliečne výrobky majú prirodzene vysoký obsah bielkovín, ale aj tukov. Jogurty, tvarohy, kefír a mliečne nápoje si vyberajte radšej polotučné miesto nízkotučných, ktoré zvyčajne obsahujú veľa pridaného cukru a škrobu (pokiaľ sa však nejedná o neochutenú variantu). Tieto "light" varianty obsahujú prakticky rovnaké, alebo dokonca vyššie množstvo kalórií. U syrov je naopak varianta light vhodná. Vajcia môžete zjesť aj 1-2 denne, ak nemáte zvýšenú hladinu cholesterolu. Pripravujte ich varením alebo na teflónovej panvici s minimom tuku.

Nie je to len o strave

Samotné zvýšenie množstva bielkovín v strave vám schudnúť, ak sa budete prejedať a aj naďalej konzumovať nezdravé jedlá, nepomôže. Dlhodobé chudnutie je o celkovej zmene stravovacích návykov a životného štýlu. Ak ste už zredukovali príjem kalórií a zvýšili príjem bielkovín, mali by ste pri diéte dodržiavať nasledujúce pravidlá:

1. jedzte pravidelne 5x denne

2. nezabúdajte na pitný režim, dostatočný príjem tekutín je dôležitý 

(vhodná je čistá voda,minerálky a čaje, vyhýbajte sa sladeným nápojom a alkoholu)

4. zaraďte do svojho jedálnička čo najviac zeleniny

5. dopriať si môžete aj ovocie

6. snažte sa čo najviac hýbať, spaľovanie tukov vďaka tomu urýchlite

Dôležitým bodom na záver je, že aj večerný chill pri tv a maškrtenie nezdravých sladkostí či chipsov môžete nahradiť zdravšou formou proteínových snackov, ktoré sú vhodné dokonca aj pri chudnutí alebo po dobrom tréningu. V DM drogérii sú dostupné produkty značky POP Corners, Simply 7 alebo HiQ. Rôzne príchute, minimálne množstvo tukov a sacharidov, skvelá chuť a vysoký obsah proteínov, toto sú chrumkáče bez výčitiek od Daj si snack.