Lepok je zmes bielkovín, ktoré sa vyskytujú v pšenici, raži, jačmeni a ovse.

Na tieto obilniny môže u človeka vzniknúť alergická reakcia. Pri diagnóze alergie na obilniny sa nespoliehame len na výsledky alergologických testov. Pozitívne výsledky testov totiž nemusia znamenať, že budeme na obilninu alergicky reagovať. Zo stravy vylučujeme len tie druhy obilnín, po ktorých pozorujeme príznaky alergie alebo zhoršovanie atopického ekzému. Alergia na lepok nie je to isté čo celiakia. Bezlepková diéta pri alergii na lepok nemusí byť tak prísna ako pri celiakii. Navyše alergia na obilniny väčšinou nie je celoživotná.

Viac o celiakii si prečítate na tomto odkaze : https://sk.wikipedia.org/wiki/Celiakia

Stravovaniu bez lepku dnes čelí mnoho rodín. Intolerancia môže nastať nielen u malých detí, ale aj u dospelých jedincov. V tomto článku sa nebudeme venovať čo všetko môže túto diagnózu ovplyvňovať, ale skôr tomu, ako si čo najjednoduchšie prispôsobiť jedálniček a vykľučkovať z toho. Mnohí ľudia si na základných potravinách, akými sú chlieb a pečivo, vypestovali priam závislosť a nenasýtia sa, kým si ich nedajú.

V prospech zdravia sa však oplatí nahradiť tieto potravinyinými alternatívami.

Na trhu ich je čoraz viac... 

Je ideálne nahradiť lepkové potraviny takými, čo obsahujú deproteinovanú pšeničnú múku alebo kukuričný škrob. Radšej voľte chlieb z jednodruhových múk a bezlepkové obilniny ako pohánka, pšeno, ryža, kukurica, amarant, quinoa, teff a prípadne ovos. Tieto obilniny sa môžu využiť ako príloha, múka z nich vám poslúži na prípravu chleba či koláčov. Tieto bezlepkové potraviny nájdete aj v tomto eshope.

V praxi to vyzerá tak, že lekár – spravidla gastroenterológ, pediater alebo praktický lekár  predpíše pacientovi špeciálnu bezlepkovú múku, krupicu, chlieb alebo cestoviny. Náklady na ne z veľkej časti hradia zdravotné poisťovne. 

ZOZNAM DIETETICKÝCH POTRAVÍN PLNE UHRÁDZANÝCH ALEBO ČIASTOČNE UHRÁDZANÝCH NA ZÁKLADE VEREJNÉHO ZDRAVOTNÉHO POISTENIA

Ťažšou úlohou je rozoznať rizikové potraviny so skrytým obsahom lepku, najmä v prípadoch, ak sa na obale potraviny lepok vôbec neuvádza. Problémom sú mäsové výrobky, napríklad párky, klobásy, kde sa bežne pridáva múka. Takýchto príkladov je veľa. Európska únia vydala smernicu o označovaní potravín vo vzťahu k celiakii. Potraviny sa rozdeľujú na bezpečné, rizikové a zakázané. Medzinárodne uznávaným symbolom pre bezlepkové potraviny je obrázok prekríženého pšeničného klasu,“ objasňuje gastroenterológ.

S bezlepkovým snackom, vyrobeným z čisto prírodných ingrediencií od vyrobcu SIMPLY 7 si môžete pripraviť skvelé  recepty aj vy. Jeden sme pre vás pripravili...

 Kuracie chili

Zdroj : http://international.simply7snacks.com/

Suroviny:

 Olivový olej

 1 žltá cibuľa, jemne nakrájaná na kocky

 6 strúčikov cesnaku

 1 jalapeno, môže byť mleté

 3  zelené  papriky

 2 lyžičky cibuľového prášku

 1 lyžička sušeného oregana

 1/2 lyžičky mletého kajanského korenia

  2 kuracie stehná bez kostí a kože 

 1 2/1 šálky vývaru z kuracej kosti

 1 1/2 šálky karfilovej ryže

  Soľ a korenie, podľa chuti

  1 balíček Simply7 Quinoa s morskou soľou

  Grécky jogurt a pórik (voliteľné, na ozdobu)

Postup prípravy:

1. Vo väčšom hrnci rozohrejte olivový olej na miernom ohni.

2. Pridajte cibuľu, cesnak a jalapeno, restujte za občasného miešania, kým zelenina nezmäkne (asi 8 minút).

3. Pridajte nakrájanú zelenú papriku, rascu, cibuľový prášok, oregano a kajenské korenie. Miešajte ďalšiu minútu.

4. Pridajte kuracie stehná a vývar z kuracej kosti a potom ich nechajte na miernom až stredne veľkom plameni variť. Keď začne vrieť, znížte teplotu a zakryte. Varte, kým nebude kura úplne mäkké (asi 35 minút).

5. Kuracie mäso rozdrvte pomocou dvoch vidličiek (Tip: vyberte do samostatnej misky, rozdrvte a vráťte do hrnca).

6. Miešajte karfiolovú ryžu a varte dovtedy, kým sa nevyparí voda (asi 10 minút).

7. Ochutnajte a podľa potreby ochuťte.

8. Polievku rozdeľte do šiestich misiek a každú ozdobte plnou hrsťou morských soľných snackov Quinoa od Simply 7 a lyžicou jogurtu.

9. Na záver posypte škoricou.

Zdroj obrázkov : https://www.pikist.com/